Schindlers lijst
Thomas Keneally
Schindler's list
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 1995
382 p.
90-245-1214-X

Het ongelooflijke, maar waar gebeurde verhaal van een Sudetenduitse industrieel en zwarthandelaar, die zich in 1939 in Krakau vestigde en zijn joodse arbeiders van de dood redde. Dat alles presteerde hij onder de neus van de S.S. met een mengeling van boerenslimheid en omkoperij en met grote persoonlijke moed. Het verhaal is door de Australische auteur in romanvorm geschreven, maar dit is zo knap gedaan dat de lezer het gevoel heeft dat de dialogen ter plaatse zijn genoteerd en dat alles precies zo en niet anders is geweest. Er zijn weinig boeken die zo beeldend de sfeer weten te treffen van misdadigheid en krankzinnigheid van de jodenvervolging, zoals die bijv. tot uiting komt in de Sonderaktionen, waarmee het getto van Krakau wordt ontruimd. Wie denkt dat hij nu wel alles heeft gelezen over dit onderwerp vergist zich. Dit boek behoort tot het soort dat men gelezen moet hebben. Normale druk. Succesvol verfilmd door Steven Spielberg.

Over Thomas Keneally

CC BY-SA 2.0 - Foto van/door Eva Rinaldi

Thomas Keneally (Sydney, 7 oktober 1935) is een Australische schrijver. Aanvankelijk studeerde hij voor priester, maar hij brak die opleiding af en ging rechten studeren. In de jaren 60 begon hij al met het schrijven van verhalen. De eerste bekende roman die hij schreef was The Chant Of Jimmy Blacksmith (1972), over rassendiscriminatie tegen de Aboriginals.

In 1982 schreef hij zijn bekendste boek, waarmee hij de Booker Prize won: Schindler’s Ark, over de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Dit boek werd later succesvol verfilmd door Steven Spielberg onder de naam Schindler's List.

Boeken

Thomas Keneally schrijft voornamelijk boeken met als thema "oorlog".

• The Chant Of Jimmy Blacksmith (1972)