Lee Hall
Amsterdam: Memphis Belle, 2002
157 p.
Aantekening
Melvin Burgess ; gebaseerd op het filmscript van Lee Hall
90-51-59003-2

Het verhaal van de twaalfjarige Billy Elliot is geënt op de gelijknamige film. Het speelt zich af in Groot - Brittannië tijdens de mijnwerkersstakingen in 1984-'85. Om Billy te harden voor de toekomst dwingen zijn vader en broer hem bokslessen te nemen. Billy voelt echter veel meer voor jufs balletklasje en grijpt zijn kans. Zijn onmiskenbaar talent heeft hij blijkbaar van zijn gestorven moeder en van zijn oma geërfd. Aan het verdriet van Billy over zijn moeder, worden mooie regels gewijd en de passages waarin oma in haar heldere momenten met Billy danst zijn ronduit ontroerend. Wanneer vader en broer, na veel tegenstand, inzien dat Billy's toekomst bij het ballet ligt, geven ze hem alle steun.

Burgess probeert het filmscenario in de verschillende scènes trouw te volgen, maar door de fragmentarische opbouw mist het verhaal soms samenhang. Toch voelt de lezer zich visueel en emotioneel betrokken omdat de gebeurtenissen rond de mijn en de balletschool vanuit verschillende stand…Lees verder
Billy Elliot leeft in een mannenwereld. Zijn moeder is dood, zijn vader en oudere broer werken als mijnwerker. Vanwege de dreigende sluiting van de Noord-Engelse mijnen door Thatcher, zijn zij in staking. Zijn broer en vader zien liever dat Billy leert boksen, maar zijn belangstelling gaat uit naar ballet. Dat is in de mannenwereld niet gebruikelijk en al gauw wordt Billy voor homoseksueel uitgemaakt. Zijn balletjuffrouw neemt hem onder haar hoede en bereikt dat hij auditie mag doen op een balletschool in Londen. Om de wens van zijn overleden vrouw uit te voeren en Billy de opleiding te gunnen, waarvoor hij talent heeft, probeert de vader geld bijeen te krijgen voor de reis naar Londen. Uiteindelijk komt alles (te) mooi op zijn pootjes terecht en is Billy de gedroomde wereldberoemde balletdanser. Navertelling van het script van de succesvolle Engelse film. De innerlijke strijd van de mannen is goed gevonden en het thema homoseksualiteit is knap in het boek verweven; het onwaarschijnli…Lees verder

Over Melvin Burgess

Melvin Burgess (25 april 1954) is een Brits kinderboekenschrijver.

Zijn eerste boek, getiteld The Cry of the Wolf, kwam uit in 1990. Zijn boek Junk (1996) werd in Groot-Brittannië een van de bekendste boeken voor jongvolwassenen.