Jens' school wordt geterroriseerd door een stel pestkoppen; hij doet zelf ook mee, maar als hij verliefd wordt op Hella wordt hij zelf slachtoffer.
Valsspeler
Koen D'haene 1964-
Leuven: Davidsfonds, 2003
146 p.
90-5908-052-1

In veel jeugdboeken komt pesterij op school als neventhema voor. Valsspeler van Koen d'Haene echter gaat van a tot z over pesten, pesters, gepesten maar ook over wie er iets aan zou moeten doen en vooral over wie bang toekijkt in de hoop als potentieel slachtoffer niet in de kijker te lopen. Hoofdpersonage is de 14-jarige Jens, die als belevend ik -- in de tegenwoordige tijd -- vertelt wat hij op school meemaakt met de genadeloze pester Stan Somers en zijn kleine bende getrouwen.

De elf hoofdstukken geven evenzoveel dagen weer uit een schoolmaand vol verbaal en fysiek geweld, psychologisch getreiter van medeleerlingen en glad geslijm bij de leraren. Zo voert Stan Somers een schrikbewind waarvan natuurlijk vooral de zwakkeren op school het slachtoffer zijn. Doordat Jens het verhaal vertelt, weet de lezer niet wat Stan bezielt, waarom hij anderen echt pijn wil doen, waarom hij schriften en tekeningen van zijn klasgenoten stukscheurt, waarom hij er niet voor terugsc…Lees verder
Jens’ school wordt geterroriseerd door een stel pestkoppen dat zelfs voor mishandeling en brandstichting niet terugdeinst. Eerst doet Jens zelf ook mee, maar als hij verliefd wordt op Hella wordt hij zelf ook slachtoffer. Een in het ik-perspectief geschreven verslag van verregaande pesterijen, rauw en realistisch in de beschrijvingen van het getreiter, maar aanzienlijk minder geloofwaardig in de oplossing hiervan: een muurkrant waarin de pesters worden ontmaskerd. Je kunt je afvragen of dit in de praktijk genoeg zal zijn. Elk hoofdstuk beschrijft een dag uit het leven van de hoofdpersoon, waarin niet alleen het gepest, maar ook een eerste verliefdheid een grote rol speelt. De titel verwijst naar de rol die Jens aanvankelijk speelt: die van onwillige meeloper. Een rol die veel lezers zullen herkennen. Het boek kan dan ook uitstekend gebruikt worden om de pestproblematiek op school bespreekbaar te maken. De auteur schreef meer sociaal geëngageerde romans, o.a. 'De hel in New York'*. Moo…Lees verder

Over Koen D'haene

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Koen D'haene

Koen D'haene (Wevelgem, 14 februari 1964) is een Vlaams auteur en tijdschriftredacteur. Van opleiding is hij leraar Nederlands en gegradueerde bibliotheekwetenschappen. Hij is stafmedewerker in de bibliotheek van Wevelgem en docent bibliotheekwetenschappen aan het Centrum voor volwassenenonderwijs in Brugge. Hij schrijft zowel voor kinderen, jongeren als volwassenen.

Koen D’haene was in zijn jeugd maatschappelijk geëngageerd in het jeugdhuiswerk en in de wereldwinkel. Hij studeerde voor leraar Nederlands-geschiedenis aan het Sint-Thomasinstuut in Brussel. Zijn studiejaren in de Brusselse Marollenwijk bracht hij in herinnering in zijn misdaadromans IJs (2016) en Zand (2020). D'haene was korte tijd leraar in middelbare scholen in Wevelgem en Kortrijk. In 1986 ging hij aan de slag in de bibliotheek van Wevelgem, waar hij nog altijd actief is als stafmedewerker. Van 1998 tot 2018 was hij ook docent aan de bi…Lees verder op Wikipedia