De sekte
Gregg Hurwitz
The programm
Baarn: De Fontein, 2005
350 p.
90-261-2205-5

Gregg Hurwitz is auteur van spannende en goed gedocumenteerde psychologische thrillers die zowel in de VS als in Europa de bestsellerlijsten halen en steevast worden verfilmd. Terugkerend hoofdpersonage in zijn werk is Tim Rackley, gewezen US Deputy Marshall, wiens carrière een andere wending heeft genomen nadat zijn dochter (lees Het wraakgenootschap) werd vermoord.

In De sekte wordt hij door Will Henning, een steenrijke filmproducer, ingehuurd om diens 18-jarige dochter Leah op te sporen. Opdrachtgever en huurling zijn niet meteen de beste maatjes, maar ze delen hun liefde voor hun respectievelijke dochter, en bovendien belooft Henning zijn invloed aan te wenden om Rackley's carrière weer op het spoor te zetten. Leah heeft zich uit vrije wil aangesloten bij een sekte geleid door de charismatische TD, die het gemunt heeft op haar ouderlijk fortuin. Toetreden is ongeveer het enige wat Leah uit vrije wil gedaan heeft, want door middel van brainwashing en psycholog…Lees verder
Als hun dochter lid wordt van een sekte, roepen haar schatrijke ouders de hulp in van de politie. Tim moet proberen Leah terug te brengen. Om in de sekte te infiltreren moet Tim een soort hersenspoeling ondergaan. Hij doet zich voor als schatrijke zakenman die de moord op zijn dochtertje niet kan verwerken. Tim slaagt erin de sekte binnen te dringen en contact te leggen met Leah. De leider van de sekte manipuleert de leden door psychische druk en bedreigingen. Om deze Leraar te kunnen arresteren, moeten er meer bewijzen komen; Tim en Leah proberen hiervoor te zorgen. Deze bijzonder spannende thriller is overtuigend en geeft veel details over hersenspoeling en de manier van werken van sektes. Het verhaal verveelt geen moment: van begin tot eind is het een pageturner. De schrijver weet de lezer te boeien door realistische personages en geloofwaardige reacties. Kleine druk.