António Lobo Antunes
Portugees
Exortaçao aos crocodilos
Amsterdam: Ambo, 2001
355 p.
90-263-1663-1

In dit 'derde' deel van Antunes' cyclus over macht spreken vier vrouwen over hun leven. De vier vrouwen zijn echtgenotes van leden van een terroristische groepering. De post-1974 periode, waarin ex-militairen, zakenmannen en klerikalen van het Estada Novo regime zich in extreem-rechtse groepjes verzetten tegen het socialistische bewind, is de achtergrond van deze roman. Maar veel komen we niet te weten over de activiteiten van de verzetsgroep, niet meer dan dat ze aanslagen plegen op communisten, een linkse priester en een minister, en de overtuiging koesteren dat ze een "heilige oorlog" voeren. Er is sprake van Amerikaanse en Spaanse steun, van onderling verraad en moord, allemaal elementen die her en der opduiken in de woorden van vrouwen. De vrouwen spelen een spel van bekentenis en ontkenning, dat niet alleen met de verantwoordelijkheid voor de aanslagen te maken heeft, maar ook met hun jeugd en huwelijk. Alle vier zijn ze getekend door hun jeugd: de dove vrouw vond enkel troost b…Lees verder
'Preek tot de krokodillen' (de titel verwijst naar een Chinese uitspraak) is het derde deel van een romancyclus van de vruchtbare Portugese schrijver Lobo Antunes (1942), na 'De glans en pracht van Portugal' en 'Het handboek van de inquisiteurs'*. Dat verband is in dit geval belangrijk, omdat de roman maar zijdelings over de politieke tegenstellingen na de anjer-revolutie in de jaren '70 gaat. Anders dan wat de flaptekst suggereert, zijn er alleen maar toespelingen op samenzweringen en aanslagen, van gefrustreerd rechts vooral. Het gaat om vier vrouwen, die om beurten telkens aan het woord of in beeld komen, met hun verschillende versies van dezelfde periode in hun jeugd – hoe ze hun ouders, hun beginnende seksualiteit en de buitenwereld hebben ervaren. De een was doof, de ander het mooie en rijke meisje, de derde heeft het altijd al moeilijk met de dingen gehad. Het is de vraag of de aparte vorm – die iets van een litanie heeft, met veel herhalingen en sprongen; voor Lobo Antunes inm…Lees verder

Over António Lobo Antunes

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Georges Seguin (Okki)

António Lobo Antunes (Lissabon, 1 september 1942) wordt beschouwd als de belangrijkste hedendaagse Portugese schrijver.

António Lobo Antunes kreeg een opleiding als psychiater en diende als arts tijdens de koloniale oorlog met Angola. Nadat hij in 1973 naar zijn vaderland terugkeerde, ging hij aan de slag op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis in Lissabon en werkte hij een tijdlang in Duitsland en België. Zijn oorlogservaringen inspireerden hem tot zijn debuutroman Memória de Elefante (1979), waarin een man diep getraumatiseerd terugkeert uit actieve dienst in Afrika. Door het succes ervan besloot Lobo Antunes van het schrijverschap zijn beroep te maken. Inmiddels publiceerde hij een twintigtal romans (waaronder Dans der verdoemden, Fado Alexandrino, Het handboek van de inquisiteurs en Preek tot de krokodillen), en wordt hij beschouwd als een van de belangrijkste Europese auteurs van zijn generatie. Naast oorlo…Lees verder op Wikipedia